|
|
 |
|
Jógarendszerek |
 |
 |
 |
Petőfi Művelődési Ház |
 |
2009.márc.06. 17:00 |
Jógarendszerek - Bakos Attila író, filozófus előadássorozata (1.) Tanítás az Énen túl.
- A JÓGA PSZICHOLÓGIÁJA A TUDAT EVOLÚCIÓJA, előadás sorozat vetítéssel.
- A Jóga Történelme, Jelentéstana és Forrásai
- Előadó: Bakos Attila író, filozófus
- A vágy, hogy túlszárnyaljuk emberi feltételeinket és túljussunk a közönséges tudatosságon és személyiségen, egy mélyen gyökerező ösztönzés bennünk, olyan régi, mint a magára-eszmélt emberiség. Látjuk, hogyan működik ez Dél-Európa, a Duna-völgyi Civilizáció varázserővel töltött barlangrajzaiban a Közel Kelet őskori temetkezési helyein. Minden esetben kifejeződik a vágy egy nagyobb valósággal való összekapcsolódásra. Szintén ezzel a vággyal találjuk magunkat szembe az archaikus sámánizmus hiedelmeiben, szertartásaiban és látjuk virágzását a neolitikus kor vallásos hagyományaiban az Indus - Szaraszvati Civilizációban, Sumerban, Egyiptomban és Kínában.
De sehol a világon nem található állhatatosabb és kreatívabb kifejezése a transzcendenciára való vágynak, mint az indiai félszigeten. Az Indiai civilizáció már-már nyomasztó változatosságban csíráztatta ki a spirituális hiedelmeket, gyakorlatokat és megközelítési módokat. Ezeket a valóságnak egy olyan dimenziójában tűzték ki célul, ami messze fölülmúlja személyes emberi életünket, emberi érzékelésünk és képzeletünk szabályos világát. Ezt a dimenziót különféleképp nevezték el Istennek, a Legfelsőbb Létezőnek, Abszolútnak, (transzcendentális) Énnek, Léleknek, Feltétel nélkülinek és Örökkévalónak. Különböző gondolkodók, misztikusok és bölcsek- nemcsak Indiában, hanem bárhol a világon, magyarázatok özönét adták nekünk az istenképekről, a végső Valóságról és annak kapcsolatáról a megnyilvánult világgal. Azonban mindegyik egyetért abban, hogy Isten, vagy az Én, meghaladja a nyelv és az elme határait. Emellett sok misztikus állítja, hogy a végső Valóság boldogsággal teljes. Ez a boldogság nem pusztán a fájdalom, vagy a rossz közérzet hiánya, és nem is egy agynak alárendelt állapot. Túl van a fájdalmon és az örömön, amelyek tényleg az idegrendszer állapotai. Ez kéz a kézben jár azzal, amit a misztikusok hangoztatnak, hogy amiként ők valósítják meg a Transzcendentális Személyiséget az nem a rendes, világi értelemben vett tapasztalás. India spiritualitása, a Jóga, kétségtelenül a legsokoldalúbb a világon. Valójában nehéz olyan metafizikai problémát, vagy megoldást kigondolni, amit az ősi vagy középkori India bölcsei már ki nem gondoltak volna. India szent szakemberei megtapasztalták és elemezték a lelki-szellemi lehetőségek teljes színskáláját az ideiglenes, vagy részleges önmegvalósítás tudat állapotaitól, az állandóság tudományáig, a megvilágosodásig, amit szamádhiként vagy spontán eksztázisként ismernek.
- belépő: 1.500 forint. |
2009.márc.23. 17:00 |
Jógarendszerek - Bakos Attila író, filozófus előadássorozata (2.) Tanítás az Énen túl.
- A jógikus csakrarendszer
- A Védanta Szútra véleménye a kereső tanítvány számára: Az élet benne rejlik az anyagban, s a tudatosság az életben, mert az esszenciális anyag a múlhatatlan létezés egyik formája, az élet pedig a rejtett Tudatosság megnyilvánulása. A mentális (evilági) tudatosság csak formája és fátyla a magasabb tudat-állapotoknak, amik túl vannak az elmén és az Értelmen. A létezés tünete a tudat, a tudaté pedig az üdvhajlam: az a kényszerítő vágy, amivel az isteni-lelki természet akar az anyagi értelem hiányos képzetei fölé emelkedni. Az ember maga egy gondolkodó, élő laboratórium (jóga-alkímia): akiben, és akinek a tudatos együttműködésével (jóga), a Legfelsőbb Létező ki akarja dolgozni az emberfeletti-embert, az isteni lényt. Vagy mondhatnánk inkább úgy, hogy akin keresztül meg akarja nyilvánítani az isteni lényeget? A haladás fejlődés, a fejlődés transzcendencia
és az átlényegülés végső célja az atman tudatosság, a végső egység tudatossága, a Brahman és a Paramátmá és a személyes Isten elérése. Minden út ennek az útnak, minden akarat ennek az akaratnak és minden erőfeszítés ennek a vonzásnak a része, az isteni tervnek. A szerencsétlenségtől (karma) az extatikus önkívületig (szamádhi-bháva) terjedő következménnyel. A transzcendenciára törekvés az emberi élet lényege. Minden a világon jóga. Ez nemcsak az emberiség vallási-lelki kutatásában nyilvánul meg, hanem a tudomány, a technológia, a filozófia, a teológia és a művészet törekvéseiben is. A tudomány pusztán bitorolja a legfelsőbb helyet, ami valaha a vallással és a teológiával állt összhangban (ősi egyetemek, szentéletűség, istenkeresés). A modern technológia egyfajta bicegő Isten. Olyan Isten, aki az értelmen nő föl, de a bölcsesség hiányától szenved. Az egyetemek és kutatóintézetek valóságmodelleket és olyan programokat gyártanak, amelyekkel irányítani, uralni tudják képzelt, hamis világunkat. A modern tudomány a bal agyfélteke elszabadult kényszerképzetévé vált. Az emberiség alapvetően jobb agyféltekés, intuitív befogadó látásmóddal próbált előre haladni. Az un. Felvilágosodás kora teljes egészében elvetette az intuíciót a józanészre hivatkozva. De mitől józan az az ész, amely számára sem Isten, sem a lélek nem aktuális tárgya a tudománynak. A valóság megérthető úgy, hogy a figyelmünket befelé fordítjuk, aztán a belül összpontosított tudatosságot felfelé irányítjuk, a tapasztalat benső rangsorának (csakrák) egyre magasabb állapotaiba, amíg minden transzcendentálisan, vagyis lelki módon átlényegül. Így a jóga jellegzetes mottója a be, fel és ki. Ugyanakkor látnunk kell, hogy India és általában a kelet elnyomorodásának egyetlen oka a keleti, un. vertikális fölfogás gondolati csapdája az az értelmezés, hogy a lelki élet a nem megvilágosodástól a megvilágosodásig tartó folytonos belső utazás csupán. Ez növeli azt a tévképzetet, hogy a Valóságot kizárólag belül kell megtalálnunk, távol a világtól, lemondva róla. Az arányérzék a cselekvés és a magunkba vonulás helyes arányainak kidolgozása nélkülözhetetlen. Jung határozottan kijelentette: Az elkövetkezendő évszázadokban a Nyugatnak is meg kell alkotnia a saját jógáját és ez nem csak a kereszténység alapjain fog megalapozódni, hanem inkább olyan új globális alapokon, melyeket bolygónk emberiségének két fele között zajló párbeszéd eredményeképpen fektettek le. Ez azt jelenti, hogy nekünk - nekem és neked - ezt kezdeményeznünk és táplálnunk kell, mert a valóságban való felébredésünk felé mozdít bennünket. Összefoglalóan, a jóga egy erkölcsös technika, mely az emberi személyiséget több kiterjedésű (durva-fizikai, finom-fizikai és lelki) önátlényegítő élőlénynek tekinti.
- belépő: 1.500 forint |
2009.ápr.27. 16:00 |
Jógarendszerek - Bakos Attila író, filozófus előadássorozata (3.) - Tanítás az énen túl
- Karma Jóga - Szabadulás a Karma Bilincseitől
- A sorozat egyes előadásai önmagukban is külön egységet képeznek.
- Belépő: 1 500 forint |
2009.máj.25. 16:00 |
Jógarendszerek - Bakos Attila író, filozófus előadássorozata (4.) - Tanítás az énen túl
- Mi is az Elme Valójában?
- A sorozat egyes előadásai önmagukban is külön egységet képeznek.
- Belépő: 1 500 forint |
2009.jún.22. 16:00 |
Jógarendszerek - Bakos Attila író, filozófus előadássorozata (5.) - Tanítás az énen túl
- Mantrák, ászanák a gyakorlatban
- A sorozat egyes előadásai önmagukban is külön egységet képeznek.
- Belépő: 1 500 forint |
 |
 |
 |
|
Az oldal tartalmának felhasználásával kapcsolatban, kérjük olvassa el az Impresszumot!
|
|
|
 |
|
|
|