<< 2022. augusztus >>
H K Sze Cs P Szo V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

banner
Győri kulturúlis információk
péntekszombatvasárnaphétfőkeddszerdacsütörtök
-
Állandó kiállítás
Esemény
Évforduló
Filmklub
Időszaki kiállítás
Klub
Koncert
Mozi
Program
Sport
Színház
Tanfolyam
Vidék
Partnereink
Gyor
VihaRock
Hírcsatornáink
Atom Feed Atom 1.0 Feed RSS Feed RSS 1.0 Feed OPML Feed MBOX Feed HTML Feed JS Feed
   
Marha! Miért nem iszol Gottschlig rumot? (életképek az 1900-s évek elejéről), megnyitó
[ápr.06. 15:00]

- A kiállítást Lajtmann József, a Reflex Környezetvédő Egyesület elnöke nyitja meg.
- A kiállítás főszereplői kétségtelenül a vitrinben hömbölgő üvegek. Hengeresek és szögletesek, kicsik és nagyok, fehérek, sötétek és aranybarnák, cimkések és dombornyomottak - sörösök, borosak, likőrösek, tejesek és savanyú vizesek. Ámde sorsuk egyben azonos: üresen is mindegyik közel száz év történetét cipeli magával. Az örök anyagét, az italgyártóét, a kis- és nagybani forgalmazóét, a fogyasztóét.
Megannyi talány. Miként az is, melyikük hogyan élte meg a valahol (pincében, padláson) porosodó magányt - vagy azt, hogy a dédi szörpösüvegként hasznosítja.

Sorsok. Furcsa nevű gyárosok, italforgalmazók korabeli kínálatát ismerhetik meg:
Gottschlig*, Zwack, Braun, Schrank, Törley, Gessler, Dreher, Haggenmacher. Bár nevük leginkább nem ipszilonra végződik, de bizony kiváló magyar emberek voltak ők, akik sokat tettek a hazai szeszipar (és italfogyasztási kultúra) megteremtéséért. Aztán amelyiküket nem a harmincas évek gazdasági világválsága tett tönkre, attól az államosítás einstandolt mindent.

A kis kiállítás (gyűjteményem egy része) életképeket ígér. A sok felsorolt talányból azt szeretnénk érzékeltetni, hogy az 1910-30-as években milyen formában jelent meg az ital, és hogyan kapcsolódott az egyes társadalmi rétegek mindennapjaihoz? De megjelenési formaként nem csupán a változatos üvegformákra gondolunk ám, hanem az italok forgalmazási, reklámozási, csomagolási formáira is.
Ami az utóbbit illeti: a mai eldobó társadalom műanyagflakonjaihoz, pléhdobozaihoz, szopókészülékeihez szokott nemzedékének alighanem furcsa lehet látni az üvegekbe öntött cégneveket, vagy a rajta lévő „Ez az üveg el nem adható” feliratot. Ami jól jelzi: amíg mai gyártók, kereskedők a csomagoláson is nyerészkedni akarnak (annak árát a fogyasztóval és a környezettel fizetetik meg) – addig a régiek az üveget visszavárandó göngyölegnek, értéknek tekintették.

A beígért életképeket korabeli fényképekkel, számolócédulákkal, reklámokkal és számlákkal szeretnénk teljessé tenni. Magyarázó szöveg nincs. A sajátos formavilág reményeim szerint nem csak hangulatot közvetít – de azt is egyértelművé teszi, hogy a természetes anyagok közül számomra miért is az üveg a legszeretnivalóbb." (Kalas György)
- A kiállítás látványrendezője: Michlné Gondán Zsuzsanna.

* Megjegyzés: A „Marha! Miért nem iszol Gottschlig rumot?” az 1900-aas évek elejének egyik jól ismert reklámszövege volt. A hetyke szlogent a plakáton megjelenő kalapos, szivarozó úr szájába adták, aki nagy szakértelemmel szorongatja az üveg rumot. Az úr nem más, mint a kor népszerű színésze Újházi Ede, akiről közismert volt, hogy barátait, kollégáit kedélyes következetességgel „marhának” szólította. Csak úgy szeretetből…

- Nyitva: április 25-ig.
helyszín: József Attila Művelődési Ház
rendező: REFLEX Környezetvédő Egyesület

Megosztás Twitterrel Megosztá Google+-on
Az oldal tartalmának felhasználásával kapcsolatban, kérjük olvassa el az Impresszumot!

   
Keresés:
Keresés az adatbázisban
Hírek
Gyárvárosi Fiókkönyvtár és Közösségi Ház
Győri Pagony