<< 2028. április >>
H K Sze Cs P Szo V
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
             

banner
Győri kulturúlis információk
péntekszombatvasárnaphétfőkeddszerdacsütörtök
-
Állandó kiállítás
Esemény
Évforduló
Filmklub
Időszaki kiállítás
Klub
Koncert
Mozi
Program
Sport
Színház
Tanfolyam
Vidék
Partnereink
Gyor
VihaRock
Hírcsatornáink
Atom Feed Atom 1.0 Feed RSS Feed RSS 1.0 Feed OPML Feed MBOX Feed HTML Feed JS Feed
   
Kelemen Károly festőművész retrospektív tárlata
[máj.23. 22:00 - júl.26. 22:00]

- Kelemen Károly művészete különleges színfolt a kortárs magyar képzőművészetben. A festőművész Győrben született, a Magyar Képzőművészeti Főiskolán szerezte diplomáját 1974-ben, amely évben jelentős nemzetközi sikert ért el egy festészeti fesztiválon, Cagnes-sur-Merben. Pályája során művészetével olyan kérdéseket vetett fel, amelyek a posztmodern művészet alapjait, a mű és művészettörténet, mű és művész, művészet és aktualitás, művészeti szisztéma és az alkotó egyén viszonyát feszegették. Merész és eredeti, gyakran irritáló válaszokat adott ezekre a kérdésekre. Megoldásaihoz szüntelenül új ötleteket, technikákat kísérletezett ki, performance-okat rendezett, valamennyi képzőművészeti műfajban kipróbálta magát. Művészetét és gondolkodását ma is a folyamatos megújulás jellemzi.
- Kelemen Károly pályakezdésekor nagy feltűnést keltett azzal, hogy saját testére vetítette közvetlen környezetét, művészettörténeti elődeit, ifjúkora hőseit, furcsa és bizarr kapcsolatot teremtve a mindennapi valóság, az abban jelenlévő múlt és szereplői, valamint önmaga között. Az eredmény különös kettősség, pozitív és negatív jelentés dialektikus egymásba szövődése és bizarr felcserélhetősége lett, amely felszabadította az alkotót a kötelező ábrázolási sémáktól, és feloldotta a nézőt is a szokványos gondolkodás alól.
- Következő nagyobb lélegzetű munkája híres radírsorozata volt, amelyben ceruzával megrajzolta a magyar kártya lapjait, a magyar és egyetemes művészettörténet arcképcsarnokát (később nagy mesterek híres műveit is) és a történelmi közelmúlt forradalmi buzdításra szánt képeit, majd rögtön ki is törölte, radírral semlegesítette valamennyit, jelezve, hogy a kor túllépett rajtuk, egyszerű fogyasztási termékekké váltak, amelyekből már nem lehet újat teremteni. Ugyanakkor új értékhierarchiát is épített fel velük, azt hangsúlyozva, hogy hatásuk kitörölhetetlen. E nagyméretű rajzsorozatok megalkotása közben egyéni jelrendszerével saját művészi identitását a modern képzőművészetből vezette le, tudatosítva egyszersmind, hogy a művész, aki az előző generációk munkáinak a reprodukcióin nő fel, csak másodlagos információkat birtokol, jelképfogyasztó, amelynél a művésznek tovább kell lépnie.
- Kelemen Károly művészetének a meghatározó eleme ettől fogva a választott referenciák lebontása, újrafeldolgozása, új egészbe helyezése lett. Az egyszer már létrejött műalkotásokat, fotókat anyagként, témaként kezelte és új szituációkba helyezte.
- A 80-as években a festészet stílustörténetéből is tudatosan átvett nyelvi eszközöket, így a futurizmus, a kubizmus, az expresszionizmus festésmódját, illetve a manierista, barokk vagy klasszicista komponálásmódokat. Motívumai között politikai jelképek, majd történelmi személyiségek fotói is megjelentek. Az évtized közepén festményeinek fontos szereplői a teddy bearek, a művészet hatalmát jelképező múzeum szimbólumai, az idézőjelek idézőjelei.
- Ezt követően képeslapokra dolgozott, a pornómagazinok közhelyfiguráit, a vágy, a képzelet és a hit kiüresedését festette meg, úgy, mintha kulcslyukon át leselkednénk a személyre, amelyet éppen a köré festett szín-maszk, s nem a középen láttatott ember testesít meg. A kint és a bent problémája foglalkoztatta matricás kollázsain, míg nagyméretű festményein, ahol sziklatömbök résében háttal ülő férfiaktokat festett, a közöny és csömör képét formálta meg.
- Az évezredfordulón maszkokat készített, ahol a műalkotásokról ismert tárgyak a mai kor emberére jellemző személyes jegyekkel ruházódtak fel. Művészetében következetesen és szisztematikusan végigjárja témáit és annak minden vetületét. Hiperrealista módon is fest, szakácskönyvekből másol életképeket, s korábbi fekete-fehér fotó-átfestéseit színesben is elkészíti. Mára ezen is túllépett, komputerrel dolgozik.
- Kelemen Károly korunk legdemoralizálóbb jelenségét, az általános értéknivellálódást és értékfogyasztást helyezi művészete középpontjába, és teszi extatikus élménnyé, egyetlen bizonyossággá a szüntelen változó világban. Miközben használja és felfokozza a reprodukált képeket, tökéletes paradigmáival a művészi hitelesség, őszinteség, és a világgal való tisztában levés mélységét érintik művei.
- Nyitva: július 27-ig, hétfő kivételével napomnta 10-18 óra között.
helyszín: Zsinagóga
rendező: Városi Művészeti Múzeum

további információ
Megosztás Twitterrel Megosztá Google+-on
Az oldal tartalmának felhasználásával kapcsolatban, kérjük olvassa el az Impresszumot!

   
Keresés:
Keresés az adatbázisban
Hírek
Gyárvárosi Fiókkönyvtár és Közösségi Ház
Győri Pagony