|
|
 |
|
 |
Kelemen Károly festőművész retrospektív tárlata
[máj.23. 22:00 - júl.26. 22:00]
- Kelemen Károly művészete különleges színfolt a kortárs magyar képzőművészetben. A festőművész Győrben született, a Magyar Képzőművészeti Főiskolán szerezte diplomáját 1974-ben, amely évben jelentős nemzetközi sikert ért el egy festészeti fesztiválon, Cagnes-sur-Merben. Pályája során művészetével olyan kérdéseket vetett fel, amelyek a posztmodern művészet alapjait, a mű és művészettörténet, mű és művész, művészet és aktualitás, művészeti szisztéma és az alkotó egyén viszonyát feszegették. Merész és eredeti, gyakran irritáló válaszokat adott ezekre a kérdésekre. Megoldásaihoz szüntelenül új ötleteket, technikákat kísérletezett ki, performance-okat rendezett, valamennyi képzőművészeti műfajban kipróbálta magát. Művészetét és gondolkodását ma is a folyamatos megújulás jellemzi.
- Kelemen Károly pályakezdésekor nagy feltűnést keltett azzal, hogy saját testére vetítette közvetlen környezetét, művészettörténeti elődeit, ifjúkora hőseit, furcsa és bizarr kapcsolatot teremtve a mindennapi valóság, az abban jelenlévő múlt és szereplői, valamint önmaga között. Az eredmény különös kettősség, pozitív és negatív jelentés dialektikus egymásba szövődése és bizarr felcserélhetősége lett, amely felszabadította az alkotót a kötelező ábrázolási sémáktól, és feloldotta a nézőt is a szokványos gondolkodás alól.
- Következő nagyobb lélegzetű munkája híres radírsorozata volt, amelyben ceruzával megrajzolta a magyar kártya lapjait, a magyar és egyetemes művészettörténet arcképcsarnokát (később nagy mesterek híres műveit is) és a történelmi közelmúlt forradalmi buzdításra szánt képeit, majd rögtön ki is törölte, radírral semlegesítette valamennyit, jelezve, hogy a kor túllépett rajtuk, egyszerű fogyasztási termékekké váltak, amelyekből már nem lehet újat teremteni. Ugyanakkor új értékhierarchiát is épített fel velük, azt hangsúlyozva, hogy hatásuk kitörölhetetlen. E nagyméretű rajzsorozatok megalkotása közben egyéni jelrendszerével saját művészi identitását a modern képzőművészetből vezette le, tudatosítva egyszersmind, hogy a művész, aki az előző generációk munkáinak a reprodukcióin nő fel, csak másodlagos információkat birtokol, jelképfogyasztó, amelynél a művésznek tovább kell lépnie.
- Kelemen Károly művészetének a meghatározó eleme ettől fogva a választott referenciák lebontása, újrafeldolgozása, új egészbe helyezése lett. Az egyszer már létrejött műalkotásokat, fotókat anyagként, témaként kezelte és új szituációkba helyezte.
- A 80-as években a festészet stílustörténetéből is tudatosan átvett nyelvi eszközöket, így a futurizmus, a kubizmus, az expresszionizmus festésmódját, illetve a manierista, barokk vagy klasszicista komponálásmódokat. Motívumai között politikai jelképek, majd történelmi személyiségek fotói is megjelentek. Az évtized közepén festményeinek fontos szereplői a teddy bearek, a művészet hatalmát jelképező múzeum szimbólumai, az idézőjelek idézőjelei.
- Ezt követően képeslapokra dolgozott, a pornómagazinok közhelyfiguráit, a vágy, a képzelet és a hit kiüresedését festette meg, úgy, mintha kulcslyukon át leselkednénk a személyre, amelyet éppen a köré festett szín-maszk, s nem a középen láttatott ember testesít meg. A kint és a bent problémája foglalkoztatta matricás kollázsain, míg nagyméretű festményein, ahol sziklatömbök résében háttal ülő férfiaktokat festett, a közöny és csömör képét formálta meg.
- Az évezredfordulón maszkokat készített, ahol a műalkotásokról ismert tárgyak a mai kor emberére jellemző személyes jegyekkel ruházódtak fel. Művészetében következetesen és szisztematikusan végigjárja témáit és annak minden vetületét. Hiperrealista módon is fest, szakácskönyvekből másol életképeket, s korábbi fekete-fehér fotó-átfestéseit színesben is elkészíti. Mára ezen is túllépett, komputerrel dolgozik.
- Kelemen Károly korunk legdemoralizálóbb jelenségét, az általános értéknivellálódást és értékfogyasztást helyezi művészete középpontjába, és teszi extatikus élménnyé, egyetlen bizonyossággá a szüntelen változó világban. Miközben használja és felfokozza a reprodukált képeket, tökéletes paradigmáival a művészi hitelesség, őszinteség, és a világgal való tisztában levés mélységét érintik művei.
- Nyitva: július 27-ig, hétfő kivételével napomnta 10-18 óra között. |
 |
helyszín: Zsinagóga rendező: Városi Művészeti Múzeum
további információ
|
 |  |
 |
|
Az oldal tartalmának felhasználásával kapcsolatban, kérjük olvassa el az Impresszumot!
|
|
|
 |
|
|
|