<< 2029. augusztus >>
H K Sze Cs P Szo V
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

banner
Győri kulturúlis információk
vasárnaphétfőkeddszerdacsütörtökpéntekszombat
-
Állandó kiállítás
Esemény
Évforduló
Filmklub
Időszaki kiállítás
Klub
Koncert
Mozi
Program
Sport
Színház
Tanfolyam
Vidék
Partnereink
Gyor
VihaRock
Hírcsatornáink
Atom Feed Atom 1.0 Feed RSS Feed RSS 1.0 Feed OPML Feed MBOX Feed HTML Feed JS Feed
   
100 éve született Tóvári Tóth István
[jan.08. 23:00 - márc.07. 23:00]

- Tóvári Tóth István (1909-2004)
- Tóvári Tóth István Pozsonyban született, de kisgyermekkorától Győrben élt. Az alap-és középfokú iskoláit itt végezte, majd Szőnyi István előkészítő osztályába járt. 1931 és 1935 között a budapesti Képzőművészeti Akadémián tanult, 1936-tól végleg Győrben élt.
- Ekkor rendezte első önálló tárlatát a városban. 1942-ben Budapesten is bemutatkozott, a Műbarátban, amely jelentős szakmai sikert eredményezett. Dési Huber István e kiállítása alapján hívta meg a Képzőművészek Új Társaságába, így az Ernst Múzeumban és a Műcsarnokban e csoport állandó kiállítója lett. Mire azonban vásárolni kezdték volna műveit, amivel megalapozhatta volna az egzisztenciáját, kitört a háború, s gyökeresen megváltozott az élete. Hogy alkotni tudjon, és családját is el tudja tartani, tisztviselő munkát vállalt a RÁBA-gyárban, ahol dekoratőrként dolgozott, majd 1949-ben létrehozott egy szabadiskolát, amit 1963-ig ő vezetett. Itt festő és szobrász tagozat is működött, s a tanulók - alkotni vágyó amatőr festők, művészeti pályára készülő tehetséges fiatalok - gyakorlati és elméleti képzésben is részesültek. Közülük később néhányan komoly művészek lettek.
- 1931-ben jelentkezett Rudnay osztályába, és egyből a felsőbb évesek műtermét használhatta. Rudnay komor világa és a maga szociális érzékenysége határozta meg első alkotói korszakát, amelyet sötét színvilág, valamint a téma mély átérzéssel való megjelenítése jellemez. A negyvenes években Szőnyi meleg színvilága, líraisága, a hétköznapit átlényegítő alkotói felfogása volt hatással művészetére, amelybe az impresszionizmus eredményeit kívánta beleintegrálni. Képei fokozatosan kivilágosodtak, a vörös, sárga, kék színek kezdtek dominálni rajtuk, és a fénnyel átitatott színek gazdagon áramoltak szét képein. Tájképfestő lett, de családtagjait, rokonait is gyakran megörökítette, önarcképeket, csendéleteket és életképeket is festett.
- 1948-ban az egész országban felbomlottak a korábbi művészeti szervezetek, és a megyékben élő képzőművészek számára egyetlen lehetőség adódott a kiállításokon való részvételre, a rangosabb közös művészeti rendezvényekre, a Megyei Képzőművészeti Csoportba való tömörülés. Hosszú küzdelem után ez városi munkacsoportokra szakadt, így Győrött is létrejött egy önálló művészeti szervezet. Az 1960-as évekig Tóvárin kívül itt két jelentősebb festő alkotott még, Patay Éva és Cziráki Lajos. A 40-es évek végére festészete felszabadult, s Bonnard felfogásával rokon képek sokasága született. Témái a mindennapi világ megannyi lírai pillanata, a napsütötte hegyoldalak, faluvégi tájak, vízpartok, a földeken dolgozó parasztok.
- E korszak az 1950-es években is tartott, csak a témaválasztásban a falusi élet és a gyárakban dolgozó ember ábrázolása egyre nagyobb hangsúlyt kapott. A Fehér tehén című művéhez hasonló képeiért, amely a Magyar Nemzeti Galériába került, 1958-ban Munkácsy-díjat kapott.
- Az ötvenes évek végén innen indul tovább egy erősebben absztrahált, geometrikus képi rend irányába, amit a maga korában lázadásként értelmeztek, ezért kénytelen volt az egyszerű, közérthető nyelvnél és témánál maradni. Képein a gyász, a temetés új témaként jelent meg, a táji elemek, háztetők, hegyoldalak vastag kontúrokat kaptak, a színek erőteljes kontrasztokból bontakoztak ki.
- Ezt az irányt vitte tovább az elkövetkezendő évtizedekben. Realista maradt, de a szerkezetiség egyre fontosabb helyet kapott festészetében.
- Az úgynevezett színes realizmus – a szocialista realizmus egy modernebb, szerkezetesebb és színesebb, saját atmoszférát teremtő iránya - ezután jelentkezett művészetében, szemben a negyvenes évek \"színköltészetével\". A formák mindinkább leegyszerűsödtek, kevesebb elemet, de kontrasztosabb színeket használt, és a vastagodó kontúrok egyre nagyobb szerephez jutottak képein, amelyeken a Szigetköz és a Rábaköz jellegzetes tájai és alakjai jelentek meg. A természet és az ember viszonya érdekelte, de a saját személyes élményein keresztül kívánta bemutatni mindezeket.
- A 70-es években festett művein alapszerkezetére redukálta a táj-és látványelemeket, és széles kontúrokkal fűzte össze új egésszé. A színek, a fény-levegő témák foglalkoztatták, és a letisztított szerkezetek élményszerű látvánnyá alakítása. Háztetőket és utcákat festett, kompozícióiban erős formai és színkontrasztokat használt, ezek dinamikus feszültségére építette képeit.
- Tóvári újabb és újabb festői feladatokat tűzött ki maga elé, például a 80-as években portrésorozatba kezdett, több kortársát – művészeket, orvosokat –, és magát is megörökítette.
- A Szigetköz festőjeként ismert, Mukácsy-díjas művész élete végéig a korábban megtalált témákat festette, amit a falusi élet jelenetei, a vízparti halászok küzdelmei, kikötött csónakok, hófedte tájak, verőfényes hegyoldalak, a tyúkudvar egyszerű témájának megannyi változata jelez.
- A 90-es években visszatért festészetébe az ötvenes években megjelent komor téma, a halál, a szomorúság, a magány. Gyakran festett temetőket, a Krisztus siratása című képe például nagy feltűnést keltett, mert a vallásos témák nem jellemezték művészetét, csak az első időszakban festett néhány bibliai vonatkozású képet. Láthatóan számba vette addigi teljesítményét, tematikai, festészeti eredményeit.
- Késői művei még inkább a dekorativitás irányába mutatnak. Saját közvetlen környezetét festette, pl. csendéleteket, enteriőrt és műteremrészletet, s közben régi képeit, kompozícióit, szerkezeti-és színmegoldásait idézte fel.
- Egyre nehezebben mozgott, gyakran volt beteg, így ezek segítségével kívánta rekonstruálni az eredeti élményt, hogy nap mint nap új összefüggésekbe helyezze.
- Tóvári Tóth István eredendően figurális festő volt, az absztrahálás eszközét a látott valóság festői jelenségként való újraértelmezésére, a mondanivaló plasztikusabbá tételére használta. Tisztességesen megküzdött céljaival. Műveiben benne van a kor, a vidéki falusi és városi környezet atmoszférája, minden fontosabb alakja, épülete és tárgya, s persze a művész kiapadhatatlan vitalitása.
- A most megnyíló kiállítás magángyűjtemény anyagából kerül megrendezésre. E művek a művész életében is ritkán kerültek kiállításra, s a gyűjtő halálával hosszú ideig elérhetetlennek tűntek a közgyűjteményi bemutatás számára.
- A jubileumi alkalom végül megfelelő pillanatot kínált ehhez.
- Képei láttán egy Győrött és a régióban jól ismert mester új arcára ismerhetünk, és máris elkezdhetjük az életmű újraértékelését.
- Nyitva: március 8-ig.
helyszín: Esterházy-palota
rendező: Városi Művészeti Múzeum

további információ
Megosztás Twitterrel Megosztá Google+-on
Az oldal tartalmának felhasználásával kapcsolatban, kérjük olvassa el az Impresszumot!

   
Keresés:
Keresés az adatbázisban
Hírek
Gyárvárosi Fiókkönyvtár és Közösségi Ház
Győri Pagony